Kun je bij de afkoop van een pensioen loonheffingskorting laten toepassen?

Of is dit belastingtechnisch niet mogelijk?

een week geleden
2.6K
Ikhebgeenidee
een week geleden
vermoed het niet.
Je kunt loonheffingskorting aanvragen via je werkgever of uitkeringsinstantie. Pensioen(afkoop) wordt betaald door pensioenfonds en niet door werkgever of uitkeringsinstantie.
ronron1212
een week geleden
Je ontvangt pensioen en aow neem ik aan als je volgend jaar belasting aangifte doet zal je het eventueel te veel betaald over je afkoop gewoon terug ontvangen. Om loonheffingskorting aan te vraag is niet mogelijk en ook niet verstandig want dat krijg je al over je aow.
Piieter
een week geleden
Het gaat alleen om de vraag: Is het MOGELIJK?
ronron1212
een week geleden
@Plieter staat in mijn reactie is niet mogelijk
tinus1969
een week geleden
@ronron1212 geldt dit ook als je verder geen inkomsten hebt?
ronron1212
een week geleden
@tinus1969 hij heeft aow
Ikhebgeenidee
een week geleden
@ronron1212: hoe weet je dat, van de aow?
Piieter
een week geleden
@ronron1212
Ik weet dat loonheffingskorting maar over één inkomen toegepast mag worden! Het is verstandig om loonheffingskorting toe te laten passen op het hoogste bruto inkomen, omdat je dan het meeste voordeel hebt. Als je pensioen hoger is dan je aow, dan loonheffingskorting laten toepassen op je pensioen en omgekeerd. Mocht dit wijzigen in de loop van de tijd dan kun je bij de uitkeringsinstanties aangeven dat je dit wilt wijzigen, zodat dit altijd bij het hoogste inkomen gebeurt.
Maar als je daarnaast een afkoopsom (wat ook een uitkering is!) van een ander pensioen ontvangt en als dat hoger is dan je aow of ander pensioen, zou je daar dan de loonheffingskorting op toe kunnen laten passen en niet meer op je aow of je ander pensioen (voor dat ene jaar). Dat is dus de vraag!
ronron1212
een week geleden
@Piieter dat heeft geen zin je totale loonheffingskorting wordt gebruikt bij je aow meer krijg je niet. Het eventueel te veel betaalde aan belasting kan je via je aangifte weer terug krijgen.
Ikhebgeenidee
een week geleden
Heb het idee dat je een verkeerde voorstelling zou kunnen hebben van wat de loonheffingskorting inhoudt. "omdat je dan het meeste voordeel hebt". Hoezo?
De loonheffingskorting is een gemaximaliseerd bedrag. Dat kun je laten verrekenen met een inkomen, maar hoeft niet. Met de belastingaangifte wordt uiteindelijk gekeken naar het werkelijke inkomen en de verleende loonheffingskorting. Te veel ontvangen is terugbetalen, te weinig is alsnog ontvangen. Er is in die zin naar mijn idee niet zo iets als 'het meeste voordeel'.
En ik blijf erbij dat een afkoop van pensioen niet als inkomen wordt gezien waarop loonheffingskorting kan worden toegepast. Kan daarvoor alleen nog geen link vinden.
Piieter
een week geleden
Een link voor een goede uitleg hierover heb ik dus ook niet kunnen vinden. Diverse financiële websites aangeschreven, maar die doen daar geen uitspraak over. Ze weten het waarschijnlijk niet. Heb de vraag inmiddels ook uitgezet bij de Belastingdienst. Het antwoord is op geen enkele website te vinden :-(

Het beste antwoord

De loonheffingskorting is een belastingkorting op een periodieke uitkering of salaris. Daarbij worden de loonbelastingtabellen toegepast, hetzij de maandtabel hetzij de 4-weken tabel.
Omdat de afkoop van een pensioen niet onder een periodieke uitkering of salaris valt, is er ook niet middels een tabel vast te stellen hoe hoog die korting dan zou moeten zijn.
Het is dus niet mogelijk, het belastingstelsel is daar niet op ingericht.

De loonheffingskorting levert overigens geen voordeel op, het voorkomt alleen dat je tijdelijk te veel belasting betaalt. Als je de loonheffingskorting niet toepast, krijg je bij de aangifte IB weer gewoon dat teveel betaalde bedrag terug. Het verschuift dus het moment van belasting betalen, maar het totaalbedrag aan belasting wordt niet minder.
een week geleden
Piieter
een week geleden
Eindelijk iemand die gewoon de vraag beantwoord en argumenten waarom het niet kan!
@crispy:
Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Nee, je kunt maar op één plaats loonheffingskorting laten toepassen. Dit kan op je pensioen of je AOW of een loon (uit arbeid), dus een vast inkomen.
een week geleden
Ikhebgeenidee
een week geleden
Voor zover ik weet kun je op meerdere plaatsen (werkgevers) loonheffingskorting laten toepassen. Of dat verstandig is, is een ander verhaal.
Piieter
een week geleden
Nee, kan maar op één inkomen!
ronron1212
een week geleden
@Piieter het kan over meerderen inkomsten of het verstandig is is iets anders te veel ontvangen loonheffing is terug betalen
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/werk-en-inkomen/content/loonheffingskorting-meerdere-inkomens
ronron1212
een week geleden
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/heffingskortingen_boxen_tarieven/heffingskortingen/algemene_heffingskorting/tabel-algemene-heffingskorting-2024
Piieter
een week geleden
@ronron1212
Dank voor de link. Maar dan moet ik eerst inloggen bij de Belastingdienst om m'n aangifte te "wijzigen".
ronron1212
een week geleden
Wat wil je dan wijzigen
Piieter
een week geleden
Ik wil juist niets wijzigen, alleen antwoord op mijn vraag.
We dwalen helemaal af van de vraag en dat is nu juist niet de bedoeling. Daarom heb ik de vraag zo simpel mogelijk gesteld.
ronron1212
een week geleden
Nee dus jij wil alleen niet begrijpen dat het geen zin heeft om je loonheffingskorting van je aow af te halen je krijgt daardoor niet meer korting de korting heeft een max en dat krijg je al op je aow.
Piieter
een week geleden
Ik heb helemaal geen aow!
ronron1212
een week geleden
Het geld voor je normale inkomen ook. Hoe kan je dan een pensioen afkopen?
ronron1212
een week geleden
Wat bedeol je hier dan mee @Piieter Als je pensioen hoger is dan je aow, dan loonheffingskorting laten toepassen op je pensioen en omgekeerd.
Piieter
een week geleden
Misschien dat iemand anders de vraag kan beantwoorden?
ronron1212
een week geleden
Piieter de vraag is al beantwoord jij wil het alleen niet accepteren. Als je geen aow hebt heb je een salaris ook daar wordt het max loonheffingskorting al af gehaald. je kan niet meer krijgen dan het max.
Ikhebgeenidee
een week geleden
Voor zover ik weet kun je, in Nederland, alleen een klein pensioen afkopen. https://www.fnv.nl/werk-inkomen/pensioen/pensioen-afkopen Zoals eerder aangegeven is het volgens mij niet mogelijk.
En zie ik ook niet het (belasting/financiële) voordeel.
ronron1212
een week geleden
@Ikhebgeenidee klopt helemaal maar vraagsteller denkt meer voordeel te halen wat er niet is.